Cargo Oil Pump

Αντλίες Φορτίου

Τα σύγχρονα δεξαμενόπλοια έχουν μέχρι και τέσσερις οριζόντιες ή κάθετες, φυγοκεντρικές αντλίες φορτίου. Οι αντλίες, που μπορεί να είναι ηλεκτρικές ή ατμοκίνητες (COPT). Το μέγεθός το είναι τέτοιο ώστε να μπορούν να ξεφορτώσουν σε λίγες ώρες.

Στα δεξαμενόπλοια γενικά το αντλιοστάσιο βρίσκεται σε ξεχωριστό μέρος, για λόγους ασφαλείας και πίσω από το μηχανοστάσιο.

Cargo Oil Pump Turbine = C.O.P.T. Πηγή Εικόνας: https://www.shinkohir.co.jp    

                              Αντλία Framo Πηγή Εικόνας https://www.framo.com

 

Εγκατάσταση Συστήματος Άντλησης Φορτίου με ατμοκίνητες αντλίες

 

Ο υπέρθερμος (ή άλλες φορές κορεσμένος) ατμός που παράγεται από τον ατμολέβητα για την απαλλαγή των σταγονιδίων νερού διέρχεται από το drain separator και εν συνεχεία αποδίδει το μεγαλύτερο μέρος της ενέργειάς του στο στρόβιλο της αντλίας του φορτίου. Στη συνέχεια κατευθύνεται στο ψυγείο κενού όπου και συμπυκνώνεται. Για την ομαλή λειτουργία του στροβίλου της αντλίας φορτίου αλλά και την αύξηση της απόδοσης του το ψυγείο κενού έχει μικρότερη πίεση από την ατμοσφαιρική (που στην ναυτική ορολογία το λέμε κενό) προκαλώντας αντίθλιψη στον ατμό. Με άλλα λόγια ο εξερχόμενος ατμός από τον στρόβιλο κατευθύνεται με περισσότερη ευκολία όταν το ψυγείο έχει κενό. Το κενό το δημιουργεί ένα τσιφάρι (air ejector). Το απόσταγμα στο ψυγείο απομακρύνεται με την αντλία συμπυκνώματος (condensate pump) και οδηγείται στο θερμοδοχείο. Στο θερμοδοχείο καταλήγουν όλες οι επιστροφές αποσταγμάτων και συμπληρώνεται με αποσταγμένο νερό. Με την αντλίας τροφοδοσίας νερού του λέβητα αποστέλλεται νερό σε αυτό.

Επεξηγήσεις

Boiler (Ατμολέβητας ή λέβητας ή καζάνι): παράγει κορεσμένο ή υπέρθερμο ατμό.

Drain Separator (διαχωριστής αποστράγγισης): απομακρύνει από τον ατμό τα σταγονίδια νερού που υπάρχουν στην κύρια γραμμή του ατμού που τροφοδοτεί με ατμό τις ατμοκίνητες αντλίες. Το νερό  αποστράγγισης (drain) κατευθύνεται στο θερμοδοχείο (cascade).

COPT (cargo oil pump turbine): ατμοκίνητη αντλία φορτίου.

Air Ejector (τσιφάρι): δημιουργεί κενό στο Vacuum Condenser (ψυγείο κενού). Ο ατμός εισέρχεται στο τζιφάρι με μεγάλη πίεση (15 kgf/cm2) και εξέρχεται με μικρότερη πίεση (4 kgf/cm2). Αυτό αυξάνει την ταχύτητα ροής του μέσα στο τζιφάρι, ως αποτέλεσμα την αναρόφφηση του αέρα από το Vacuum Condenser.

Air Ejector Condenser: (ψυγείο τζιφαριού) Ο χαμηλής ενέργειας εξερχόμενος ατμός από το air ejector υγροποιείται στο ψυγείο αυτό.

Vacuum Condenser (ψυγείο κενού ή συμπυκνωτής κενού) : είναι το ψυγείο όπου επιστρέφει ο ατμός έχοντας αποδώσει την μεγαλύτερη ενέργειά στις αντλίες φορτίου (cargo pumps). Για την καλύτερη λειτουργία των τουρμπινών της αντλίας στο ψυγείο κενού δημιουργείται κενό από τον air ejector (τζιφάρι). Έτσι ώστε να μην υπάρχει αντίθλιψη από ατμοσφαιρικό αέρα στον ατμό των επιστροφών από τις αντλίες φορτίου. Ο ατμός συμπυκνώνεται και καταλήγει στο θερμοδοχείο με την αντλία συμπυκνώματος (condensate pumps). Το ψυγείο ψύχεται με θαλασσινό νερό.

Atmospheric Condenser (ατμοσφαιρικός συμπυκνωτής ή ψυγείο) : είναι το ψυγείο συμπυκνώματος επιστροφών ατμού από όλα τα δίκτυα του μηχανοστασίου. Ο ατμός που επιστρέφεται από τα δίκτυα ατμού του μηχανοστασίου ψύχεται, συμπυκνώνεται και καταλήγει στο θερμοδοχείο.

Cascade tank (θερμοδοχείο): μια δεξαμενή νερού για κατανάλωση του λέβητα. Εδώ υπάρχει μια στάθμη γλυκού νερού το οποίο θερμαίνεται περίπου στους 75-80οC. Συνήθως πριν το θερμοδοχείο υπάρχει και μία ξεχωριστή δεξαμενή απαέρωσης (deaerator tank) που αφαιρείται το διαλυμένο οξυγόνο από το νερό.

 Boiler feed water pumps (τροφοδοτικές αντλίες νερού ατμολέβητα): είναι οι αντλίες που αναρροφούν νερό θερμοδοχείο και το καταθλίβουν στον ατμολέβητα.

Condensate pumps (αντλίες συμπυκνώματος): είναι οι αντλίες συμπυκνώματος που αναρροφούν το νερό από το ψυγείο κενό (vacuum condenser) και μέσω ενός αυτόματου επιστομίου τριών δρόμων (3 way valve) το στέλνουν είτε στο θερμοδοχείο είτε πίσω στο Vacuum Condenser ώστε να διατηρηθεί στάθμη συμπυκνώματος μέσα στο ψυγείο σμπυκνώματος.

LO Cooler (ψυγείο λαδιού): είναι το ψυγείο ψύξης του ελαίου λίπανσης της αντλίας φορτίου.

 

Υδραυλικό σύστημα άντλησης φορτίου Framo

Το σύστημα άντλησης φορτίου με μίας αντλία ανά δεξαμενή αναπτύχθηκε από την Frank Mohn AS σε στενή συνεργασία με τις μεγάλες επιχειρήσεις δεξαμενόπλοιων μεταφοράς χημικών προϊόντων.

Ένα πλήρες σύστημα άντλησης περιλαμβάνει αντλίες φορτίου, μεταφερόμενη αντλία, αντλίες έρματος, αντλίες καθαρισμού δεξαμενών, υδραυλική μονάδα ισχύος και ελέγχου / σύστημα παρακολούθησης.

Η αντλία φορτίου Framo είναι μια κάθετη μονού σταδίου φυγοκεντρική αντλία που τροφοδοτείται από έναν υδραυλικό κινητήρα για την ασφαλή και αποτελεσματική λειτουργία.

 

Πηγή Εικόνας: https://www.framo.com/default.aspx?pageId=30

 

Η υδραυλική μονάδα ισχύος και όλες οι αντλίες φορτίου και άλλοι καταναλωτές λειτουργούν και ελέγχονται από τον πίνακα ελέγχου Framo.

 

Υδραυλικό σύστημα άντλησης φορτίου Hyundai

Αρχικά υπάρχει το συμβατικό σύστημα που χρησιμοποιεί συνήθως τρεις αντλίες μεγάλης χωρητικότητας, κινούμενες με ατμό όπως είδαμε στις COPT. Στην άλλη περίπτωση κάθε δεξαμενή έχει μια βυθισμένη αντλία που οδηγείται από υδραυλικά υψηλής πίεσης.

Πηγή Εικόνας: https://www.motralec.com/telecharger/Hyundai_Pump_SUBMERGED_C_PUMP.pdf

 

Βλέπετε επίσης

https://www.oocities.org/valianatos_g/main.html\

https://thenauticalsite.com/nauticalnotes/cargowork/mycargowk-lesson11a-oil%20tanker.htm

https://www.shinkohir.co.jp/pump-kv/indexe.htm

https://www.marinesolutions.ru/en/catalogue_pumps.php

https://www.framo.com/default.aspx?pageId=7

https://www.framo.com/default.aspx?pageId=25

https://www.framo.com/default.aspx?pageId=30

https://www.motralec.com/telecharger/Hyundai_Pump_SUBMERGED_C_PUMP.pdf